Net als het Dagelijks Bestuur zien wij graag in woon/leefstraten, die niet bedoeld zijn voor doorgaand verkeer, de maximumsnelheid naar 20 km/u gaan en adviseren wij het DB om bewoners en ambtenaren actief te betrekken in de finale ontwerpen, niet alleen rondom scholen, maar stadsdeel-breed.
In het gemeentelijke voorstel zijn er echter nog veel “rode straten”, waar 50 km/u de maximumsnelheid blijft. Voor hele brede straten met weinig voetgangers en fietsers is dit logisch, maar voor de meeste “rode” straten kennen bewoners van Amsterdam Zuid de situatie ter plaatse het beste. Daarom pleit GroenLinks voor een verlaging van de maximumsnelheid naar 30 km/u op het Europaplein, Amstelkade en de Stadhouderskade, waar het druk is met voetgangers en fietsers en bij de Strawinskylaan waar veel voetganger haastig de weg op stappen om een bus of tram te halen. Ook in Buitenveldert zijn er wegen waar veel voetgangers en fietsers oversteken, zoals de Van Nijenrodeweg en de Boelelaan. Hier zien wij de maximumsnelheid ook graag naar 30 km/u gaan.