Ik moet u bekennen dat ik zelf nooit bewust op zoek ben geweest naar vrouwen in de kunst. Ik heb wel veel affiniteit met kunst: bezoek graag musea en tentoonstellingen. Ik heb een eigen keramiek atelier in Amsterdam Zuid waar ik werk en les geef. Daarnaast werk ik dus als stadsdeelcommissielid en heb kunst in mijn portefeuille.
Kunst is dus een belangrijk deel van mijn leven. Maar echt actief zoeken naar vrouwen in de kunst? Dat deed ik eigenlijk niet zoveel.
Daarom was het juist extra mooi toen ik afgelopen voorjaar met een groep vriendinnen een weekend naar Parijs was en daar min of meer onverwacht twee overweldigende tentoonstellingen bezocht waar vrouwen de hoofdrol in speelden.
De ene was een expositie waarbij het werk van de voor iedereen welbekende Franse impressionist Claude Monet samen met dat van de Amerikaanse kunstenares Joan Mitchell werd geëxposeerd. Mitchell is geboren in 1926, een jaar na het overlijden van Monet. Beiden woonden en werkten de laatste periode van hun leven (Mitchell vanaf 1968 tot aan haar overlijden in 1992) ten Noordwesten van Parijs.
Op de tentoonstelling was goed te zien hoe beiden het landschap interpreteerden: Monet met zijn beroemde waterlelies, bomen en planten. Daarnaast de schitterende, veelkleurige, grote doeken van Mitchell, waar je niet meer direct de natuur in herkent, maar wel voelt. Soms was het niet eens te zien of een schilderij van Mitchell of van Monet was. Beiden als volledige gelijken geëxposeerd naast elkaar.
Mij verbaasde het enorm dat Mitchell, in de jaren 50 samen met De Kooning en Pollock in de Verenigde Staten behorend tot de abstracte kunstenaars, bij ons in Europa zo weinig bekend is. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit anders geweest zou zijn als zij een man was geweest.