Arend Hamstra doet in de Echo zijn verhaal over de herinrichting van de Ceintuurbaan. Daar maakt het stadsdeelbestuur de foute keuze: vóór autoparkeerplekken, tegen fietsers en bomen.

Herinrichting Ceintuurbaan kost bomen

ZUID Stadsdeel Zuid wil de Ceintuurbaan herinrichten. Voor deze plannen is een ontwerp gemaakt dat zich richt op 'de verkeersveiligheid van met name de vele fietsers en voetgangers door verbreding van zowel fietspad als trottoir', zo valt te lezen op de site van het stadsdeel. Wat op de website niet vermeld staat is dat er in dit plan 20 bomen gekapt moeten worden en er vijf worden verplaatst. Hier komen negentien bomen voor terug. Tijdens de commissievergadering van afgelopen dinsdag bleek dat niet alle partijen het hier mee eens waren.

Gordana Todorovic Op initiatief van GroenLinks (GL) werd er dinsdagavond gesproken over de nieuwe inrichting van het stuk Ceintuurbaan tussen de Ferdinand Bolstraat (vanaf de Dusartstraat, red.) en de brug over de Boerenwetering naar de Hobbemakade.

GroenLinks raadslid Arend Hamstra ontdekte per toeval dat het DB van plan was om alle gezonde bomen in dit gedeelte te kappen. 'In december 2012 kreeg ik stukken ter kennisname opgestuurd. Ik las dat globaal door en zag dat alle gezonde bomen, 20 exemplaren, in dat gedeelte van de Ceintuurbaan gekapt gingen worden voor de herprofilering, vijf worden verplaatst. Daar komen negentien bomen voor terug. Dat betekent dat er zes gezonde bomen verdwijnen uit de straat.'

Het DB is bij een herprofilering van een straat niet verplicht om toestemming te vragen aan de raad. Door de agendering van GL is er nu discussie ontstaan over het voorlopige ontwerp.

Hamstra: 'In het herprofileringsplan wordt de stoep gehalveerd van 6.30 meter naar 3.50 meter, de parkeerstrook wordt breder: van 1.75 meter naar 2 meter, de rijweg wordt verbreed van 2.70 meter naar 3.30 meter en de fietsstrook krijgt er 60 cm bij. Die was 1.50 meter en wordt 2.10 meter. Het DB zegt dat in dit ontwerp de veiligheid van fietsers en voetgangers verbetert. Daar is GL het niet direct mee eens. De discussie in de commissie ging voornamelijk over het feit dat de fietspaden niet breed genoeg worden. Voor zo'n druk verkeersgedeelte met fietsers en scooters is 2.10 meter niet voldoende. Als je al die bomen kapt, zorg dan in ieder geval voor een écht fietspad van minimaal 2.50 meter. Dat is ook een richtlijn van het stadsdeel. '

Verantwoordelijk wethouder Joep Blaas was wel gevoelig voor dit argument en zegde toe, gesteund door D66, VVD en PvdA, te kijken of het mogelijk was het fietspad te verbreden. De geplande kap van de bomen gaat door. GL roept bewoners uit die buurt op naar de inspraakavond op 23 januari in de Badcuyp te komen.

Hamstra: 'De bomen moeten worden gekapt om de auto ruimte te geven en om geen parkeerplaatsen op te heffen. GroenLinks wil dat de bomen behouden blijven en dat het fietspad breder wordt. De wethouder heeft nu toegezegd om de fietspaden breder te maken, maar hij wil nog steeds de bomen kappen. GroenLinks roept omwonenden daarom op om in de inspraak te pleiten voor een breder fietspad, zonder dat de bomen gekapt hoeven te worden. Gezonde bomen moet je niet kappen!' VOZ, SP, D66 en PvdA steunden het voorstel van GL voor een breder fietspad.

Voor de kap van de bomen moet het stadsdeel een kapvergunning aanvragen. Deze worden onder andere gepubliceerd in de stadsdeelkrant. Het GL raadslid adviseert omwonenden alert te zijn op deze publicaties. Buurtbewoners hebben namelijk recht om bezwaar te maken op de kapaanvraag.

Wethouder Joep Blaas zegt in een reactie: 'De beslissing om de bomen te kappen was natuurlijk heel zwaar. Toch was het noodzakelijk. In het ontwerp staat verkeersveiligheid voorop. In eerste instantie zijn we in het plan uitgegaan van het behoud van de bomen, maar we kwamen erachter dat een veilige verkeerssituatie alleen te creëren was door de bomen te verplaatsen. We willen straks de voetganger en fietser beter faciliteren met meer ruimte. Em er moet ook nog mogelijkheid zijn om te parkeren.'

Het fietspad verbreden zoals aangekaart door GL is volgens Blaas niet mogelijk. 'Naar aanleiding van de commissie vergadering hebben we gekeken of het mogelijk was het fietspad te verbreden. De Centrale Fietscommissie ziet graag een fietspad van 2,50 meter en ook partijen als GL stelden dat voor. Helaas is dat helemaal niet in te passen. Dat zou ten koste gaan van het trottoir en de schampstrook. Het fietspad blijft 2,10 meter. Daar komt niets bij in het ontwerp.'

Vanavond, woensdag 23 januari, om 20.00 uur is er een informatieavond voor bewoners, waar zij commentaar kunnen geven op de plannen van het stadsdeel. Aan de hand van de argumentatie van winkeliers en omwonenden kan het ontwerp nog worden gewijzigd of aangepast. 'Natuurlijk luisteren we goed naar de mening van de buurt. Maar we geloven ook in ons ontwerp. We planten grote exemplaren terug in de Ceintuurbaan, zodat de allure van de straat blijft gehandhaafd.'

Als het voorlopige ontwerp wordt goedgekeurd, wordt het plan definitief en start de uitvoering volgend jaar. De kapvergunning wordt dan in het tweede kwartaal van dit jaar aangevraagd.