GroenLinks pleit onophoudelijk om de regel nog deze collegeperiode in te voeren, en niet in de val te trappen van de vertragende tactieken van tegenstanders die ervoor pleiten om “eerst de infrastructuur aan te passen”. 

Amsterdam zou niet eens voorop lopen als het deze nieuwe limiet invoert. Steden als Parijs, Londen en Madrid zijn al zover, zelfs op wat wij hier “Hoofdnet auto” noemen. 

Langzamer verkeer spaart mensenlevens en talloze zwaar gewonden, zo blijkt keer op keer uit onderzoek. De overlevingskans van een zwakke verkeersdeelnemer die door een automobilist wordt aangereden is 90% bij 30 km/uur, vergeleken met 70% bij 50 km/uur. 

De prijs van een paar minuten minder reistijd wordt betaald door de allerzwakste verkeersdeelnemers: de voetgangers en fietsers die kiezen voor een schone, duurzame stad. Dit moet stoppen. De stad is er niet voor auto’s maar voor mensen.  

Laat je horen voor 30 km/uur!