Stadsdeel Zuid heeft eindelijk zijn verantwoordelijkheid genomen door geld te reserveren voor de aanleg van een enkel tramspoor in de Ferdinand Bolstraat. De Ferdinand Bolstraat – tussen Stadhouderskade en Albert Cuypstraat - wordt bovendien autovrij en krijgt bredere fietspaden en trottoirs. Zo kan de Ferdiand Bolstraat zich ontwikkelen tot een toonbeeld van een economisch sterke en duurzame stadsstraat.
GroenLinks is altijd een voorstander geweest van enkelspoor in de Ferdinand Bolstraat. Het is aan voormalig GroenLinks wethouder Verkeer en Vervoer Van Grieken te danken dat deze ongebruikelijke keuze serieus werd onderzocht en vervolgens werd vastgelegd als voorkeursvariant voor herinrichting van de Ferdinand Bolstraat. De enkelspoorvariant heeft ook de voorkeur van de ondernemers in de straat.
In februari 2011 ontstond er onzekerheid over de uitvoering van enkelspoor, omdat het GVB de sporen moest vervangen en daarbij niet van de gelegenheid gebruik maakte meteen de gewenste inrichting te kiezen. Slechte afstemming tussen vervoerswethouder Kreuger in Zuid en zijn partijgenoot Wiebes van de centrale stad (beide VVD) veroorzaakte toen veel onrust onder ondernemers. Het Parool sprak in februari 2011 niet voor niets van een ‘bestuurlijke blunder’. Paul van Grieken bezocht een actiebijeenkomst van de ondernemers in de Ferdinand Bolstraat. De actie kon niet voorkomen dat de nieuwe inrichting versneld werd aangelegd, maar leidde wel tot de bekrachtiging van alle bestuurders in de stad dat enkelspoor de voorkeur heeft. Enkelspoor is echter iets duurder in de aanleg, en stad en stadsdeel moesten tot overeenstemming komen over wie wat ging betalen.
Er is nu een half miljoen euro hiervoor gereserveerd, blijkt uit de bestuursrapportage van het dagelijks bestuur in Zuid die 27 september door de raad werd goedgekeurd. Het is goed te constateren dat er breed draagvlak is voor enkelspoor in de Ferdinand Bolstraat, maar we moeten tevens constateren dat de coalitiepartijen in in stadsdeel Zuid vooral pronken met andermans veren.