De deelraad Zuid heeft in de laatste vergadering van zijn bestaan Groene en Linkse besluiten genomen over de besteding van het geld dat overbleef uit 2013. Zo komt er extra geld voor de fiets, waarmee knelpunten bij fietsparkeren en doorstroming kunnen worden aangepakt. En er is geld gereserveerd voor de Zeilstraat – een straat die nog altijd vies en gevaarlijk is. GroenLinks verwacht dat fietsers en voetgangers meer eigen ruimte in de Zeilstraat gaan krijgen, zodat hun veiligheid toeneemt.

Er is meer geld voor groen gekomen, waardoor de parken in stadsdeel Zuid – die zuchtten onder de drukte – beter onderhouden en beheerd kunnen worden.

Kritisch is GroenLinks op de staat van welzijn die stadsdeel Zuid achterlaat. Jarenlang heeft het stadsdeel van bovenaf tot in detail bepaald wat wel en niet mocht. GroenLinks is juist een voorstander van de eigen-krachtbenadering, waarin bewoners in staat worden gesteld zelf te bepalen waaraan zij behoefte hebben. Maar dit vraagt wel een overheid die meedenkt en niet tegendenkt – wat de afgelopen jaren helaas vaak het geval was. Het stadsdeel lijkt nu 180 graden te draaien door bewoners zelf het beheer te geven over de gebouwen waaruit zij hun maatschappelijk activiteiten organiseren. Omdat deze totale ommedraai nooit van ene dag op de andere geregeld is, is tijd en geld nodig van een behulpzame overheid. Daar heeft GroenLinks aan bijgedragen.

Is het niet vreemd dat de stadsdeelraad een week voor zijn opheffing nog financiële besluiten neemt? Paul van Grieken: “De bestuurscommissie die na 19 maart het werk van de deelraad gaat overnemen verdient financiële armslag om lokale knelpunten op te lossen. Door nu geld te reserveren, kunnen de nieuwe politici meteen aan de slag voor de buurt, zonder te hoeven wachten wat er in de centrale stad wordt bedacht. Dat is winst voor de buurt en geeft aan dat bewoners op 19 maart wat te kiezen hebben.”