De Van Woustraat zal de komende 10 tot 15 jaar geen serieuze opknapbeurt krijgen. Hoewel de straat schreeuwt om een flinke opknapbeurt en erg onveilig is, wil het Dagelijks Bestuur van het stadsdeel Zuid het echt aanpakken van de problemen minstens 10 jaar voor zich uit schuiven.



In 2009 hebben GroenLinks en de PvdA 1,2 miljoen euro uitgetrokken om een start te kunnen maken met het verbeteren van de Van Woustraat. Het afgelopen jaar heeft het stadsdeel onderzocht wat de knelpunten zijn en welke oplossingen mogelijk zijn. Daarbij hebben bewoners hun mening kunnen geven op verschillende stellingen en hebben de ondernemers gezamenlijk een plan opgesteld: “De Groene Loper”. Ook de Fietsersbond heeft meegedacht en de Stadsregio stelde zelfs geld beschikbaar als de verkeersdoorstroming zou verbeteren.



Helaas blijkt alle moeite voor niets te zijn geweest. Het Dagelijks Bestuur wil eigenlijk alleen het spitsstopverbod opheffen en legt op onnavolgbare wijze uit dat er voorlopig niets verandert; volgens het Dagelijks Bestuur is de belangrijkste conclusie, dat de straat verkeersonveilig is. Het is van belang dat er maatregelen worden genomen, maar een grootschalige herprofilering is niet aan de orde, omdat “er nu nog geen keuzes gemaakt zijn om een herprofilering te starten”.



Uit onderzoek blijkt verder dat het spitsstopverbod niet bijdraagt aan de verbetering van de verkeersveiligheid (vooral omdat teveel automobilisten zich er niet aan houden) en kan die volgens het Dagelijks Bestuur dus worden geschrapt. De verdere maatregelen die het Dagelijks Bestuur voorstelt, betreffen fietssuggestiestroken (waar dus ook de auto’s over heen moeten rijden), hanging baskets met bloemen en feestverlichting.



Echte veranderingen, zoals het verbreden van de stoepen (de wens van bewoners) door het verplaatsen van parkeerplaatsen naar garages (voorstel van de ondernemers) of het beperken van het verkeer tot één richting (wens GVB), het maken van vrij liggende fietspaden (voorstel Fietsersbond) wil het dagelijks bestuur de komende 10 tot 15 jaar niet overwegen. Daarmee is de toekomst van de Van Woustraat voorlopig een enorm treurige. De Van Woustraat blijft zo een plek waar de auto de dienst uitmaakt en voor de behoeftes van bewoners en ondernemers aan een leefbare, veilige en toegankelijke straat letterlijk geen ruimte is.