De afgelopen maanden is er veel discussie geweest over geplande herinrichting in de Pijp. Bewoners, al dan niet verenigd in buurtpanels, uitten over het gebrek aan goede oplossingen voor fietsparkeren, veilige inrichting van kruisingen en het al dan niet laden en lossen via de zijstraten in de gepresenteerde ontwerpen voor de Ferdinand Bolstraat (Rode Loper), Frans Halsbuurt en de omgeving van het Sarphatipark.

De fractie van GroenLinks heeft de bewoners hierbij volledig gesteund. Een door bewoners voorgestelde verkeersveiligere oplossing , met name voor fietsers, voor de herinrichting van de kruising Ferdinand Bolstraat – Ceintuurbaan werd zo opgenomen in de definitieve plannen.

Een ander resultaat is dat aan de bestuurscommissie voorgelegde  voorlopige ontwerpen voor de herinrichting van de Frans Halsbuurt inmiddels terzijde zijn gelegd en op een bijeenkomst met belanghebbenden overlegd gaat worden hoe nu verder te gaan. Voor deze bijeenkomst, met vertegenwoordigers van bewoners en het stadsdeelbestuur, is ondergetekende afgevaardigde namens de bestuurscommissie.

Verder werd in de gemeenteraad afgelopen woensdag een motie van GroenLinks aangenomen die het college oproept met stadsdeel Zuid in overleg te treden over de samenhang van de projecten in de Noord-Pijp, daarbij de buurt te betrekken en buurtinitiatieven te ondersteunen. Verder wordt opgeroepen de openstelling van de Marie Heineken garage voor bewoners te gebruiken om autoparkeerplaatsen in de omgeving op straat te vervangen voor o.a. extra fietsparkeerplaatsen. Een andere motie, waarin opgeroepen wordt een realistisch en toekomstbestendig fietsbeleid op te nemen in het definitief ontwerp van de Rode Loper, werd gesteund en ook aangenomen.

Mede dankzij de steun van de GroenLinks fractie werd verder een motie van D66 aangenomen die de Ferdinand Bolstraat en directe omgeving uitroept tot pilotgebied voor stedelijke logistiek. Het stadsbestuur moet uiterlijk 1 januari met een ambitieus plan komen voor stiller, schoner, veiliger en slimmer goederen vervoer met als eindbeeld een emissie vrije omgeving.

Als GroenLinks fractie zijn we blij dat het op deze manier lukt om tot ambitieuzere plannen te komen op het gebied van de inrichting van de leefomgeving in de Pijp.

Een complicerende factor, die ook andere herinrichtingsprojecten in de Pijp steeds terugkomt, is de verplichte compensatie van autoparkeerplaatsen. Indien in de Pijp een autoparkeerplaats verdwijnt, dient deze elders in de (overvolle) Pijp gecompenseerd te worden.

De fractie Van GroenLinks zal zich inzetten deze verplichte compensatie, die we niet reëel achten, zo snel mogelijk van tafel te krijgen, om op die manier meer mogelijkheden te hebben de leefomgeving en verkeersveiligheid in de Pijp te vergroten.