In 2018 heb ik namens GroenLinks campagne gevoerd voor een duurzamer, leefbaarder en inclusieve stad. Heel veel Amsterdammers vonden dat ook en gaven hun stem. We hebben nu een prachtige kans, maar we moeten hem wel pakken. Daarvoor zet ik me in.

Na mijn studie heb ik 15 jaar in de journalistiek gewerkt (Volkskrant, Reuters, Financial Times), voordat ik in 2007 een overstap maakte naar chipmachinefabrikant ASML in Veldhoven waar ik momenteel het wereldwijde Communicatie en Community Engagement team leid. Mijn basisschool stond in Amsterdam Noord. Tijdens en na mijn studie woonde ik in het Centrum, Oost, West en Zuid. Op een tussenstop in Londen na, wonen we met ons gezin nu alweer ruim 20 jaar in Zuid, eerst in Buitenveldert en de laatste 7 jaar in Oud-Zuid.

Naast mijn studie en werk heb altijd vrijwilligerswerk gedaan. De laatste jaren geef ik op maandagavond Nederlandse taal- en conversatieles aan vluchtelingen, kenniswerkers en asielzoekers. Een paar zaterdagen per jaar kun je me ook vinden in de groenten-stal op de ZuiderMRKT.

Op mijn werk heb ik 10 jaar geleden het duurzaamheidsbeleid van ASML opgetuigd, en een van de resultaten is dat ASML inmiddels 100% groene elektriciteit gebruikt. Ik ben lid van de raad van toezicht van de ASML Foundation, dat wereldwijd levens van minderbedeelden verbetert door kwaliteitsonderwijs.

Recent is het verduurzamen van het vervoer rondom ASML prioriteit, en een jaar geleden heeft dat geleid tot een uniek partnerschap met gemeenten, provincie en rijk om dat mogelijk te maken, waarbij ik een belangrijke rol heb gespeeld.

 

"De stad is nooit af, en kan altijd beter. Het identificeren van mogelijkheden, en zogenaamde onmogelijkheden, en die vervolgens omzetten in daadwerkelijke positieve verandering vereist geduld, empathie en flexibiliteit. Ik heb daar inmiddels veel ervaring mee, en ik wil die ervaring bij GroenLinks inzetten om onze samenleving te helpen."

 

Een belangrijk aandachtspunt voor mij is de belangen van alle inwoners en bewoners van stadsdeel Zuid worden gediend, en niet een kleine groep geprivilegieerden. Wat daarbij zal helpen is een duidelijke visie met kwaliteiten om na te streven en waarden om richting te geven: hoe willen we dat het stadsdeel er over 20 jaar bij ligt, en voor wie?

Ik zal heel tevreden zijn als we de komende jaren laten zien dat we de prachtige, maar oude woningen in Zuid van het gas kunnen halen. Huurders en huiseigenaren willen graag, maar het is nog te ingewikkeld, en de stad zou de komende jaren meer kunnen doen om een broodnodig begin te maken en burgers daadwerkelijk te laten zien hoe we de transitie kunnen maken.

Amsterdammers hebben massaal gekozen voor fiets en openbaar vervoer. Maar de straten in Zuid liggen er op de meeste plaatsen nog net zo bij als ik me herinner uit mijn jeugd – alleen zijn ze nu helemaal vol-geparkeerd (ook de stoepen staan op veel plekken helemaal vol). Hoogste tijd om ruim baan te maken voor mensen in plaats van machines. Ieder kind moet zonder levensgevaar op straat kunnen fietsen en spelen.

De fractie heeft geen portefeuilles, maar richt zich vooral op verschillende gebieden van Zuid:

  • Oud-Zuid